Kur’an’daki kıssalar insanoğlunun her çağda
karşılaştığı olaylar ve olgularla ilgili çarpıcı anekdotlar içerir.
Geçmiş peygamberler ve toplumlarla ilgili kıssalar ilk bakışta mazinin
derinliklerine dair anlatımlar gibi görünse de aslında hep “şimdi”ye
dairdir.
Nüzûl döneminde kıssaların işaret ettiği “şimdi”, Hz.
Peygamber ve siretine karşılık gelir. Kur’an’da kıssaların aktarım tarzı
nüzul vasatındaki aktüel duruma o denli uygundur ki herhangi bir
kıssanın nazil olduğu dönem tespit edildiğinde, ilgili kıssadan
hareketle o günkü durum hakkında fikir sahibi olunabilir. Bu bakımdan,
Kur’an kıssalarının sadece düz anlam içeriklerini değil, katmanlı
anlamlarıyla bize hissettirmek istediklerini de kavrayabilmek için nüzul
dönemindeki durum bağlamını iyi bilmek gerekir.
Öte yandan, kıssalar
nihai amaca hizmet eden birer araç mesabesindedir. Kur’an’da nihai
amaç, tevhid inancını benimsemiş ahlaklı insanlardan müteşekkil bir
erdemli toplum ve sosyal hayat düzeni kurmak diye ifade edilebilir.
Kur’an’da çerçevesi çizilen tarih perspektifinde, yalın tarihî bilgi
aktarmak ehemmiyet arz eden bir mesele değildir. Kıssalardaki gerçeklik
modern bilim paradigmasındaki nesnellik, yalınlık, tarafsızlık ve
kronolojiye uygunluk gibi özelliklerden çok farklı bir mahiyete
sahiptir. Başka bir ifadeyle, Kur’an kıssaları gerçektir; ancak bu
gerçeklik her şeyden çok dinî ve ahlâkî değer alanıyla ilgilidir.
Kıssaların aktarımındaki temel amacı vurgulayan “bi’l-hak” lafzı da tam
olarak bunu ifade etmektedir.
Kitapta:
Kur’an’da Kıssa (Kasas) ve Benzer Kelimlerin Anlam Alanları,
Arap Dili ve Edebiyatında Kıssa ile Ilişkili Diğer Terimler,
Kıssaların Kaynağı Meselesi,Kıssalar ve Tarihî Gerçeklik Meselesi
Kıssalarda Amaç Meselesi
gibi konuları ve içeriklerini bulacaksınız.
Sipariş Seçenekleri:
kitapyurdu
idefix
D&R
Kitabın uzunca bir bölümünü daha önce bu blogdan paylaşmıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantılara tıklayarak okuyup inceleyebilirsiniz.
Kur’an Kıssaları, Tarihî Gerçeklik ve “Bi’l-Hak” Meselesi (I)
Kur’an Kıssaları, Tarihî Gerçeklik ve “Bi’l-Hak” Meselesi (II)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder