Sözden Öte | 28 Mart 2015 | Kur'an Ne Diyor Biz Ne Anlıyoruz?

  • Kur'an'da Fıtrat Kavramı Neyi İfade Eder ve İlgili Ayetler Bize Ne Söyler?
  • İnsanoğluna Sorumluluk Yüklenmesinin Gayesi Nedir?
  • İlahi Adalet Ve Kötülük Kavramı Nasıl İzah Edilir?
  • Allah'ın İradesi Kader ve Ezeli İlim Gibi Meseleler Nasıl Yorumlanabilir?
  • Allah'ın İnsanla İlişkisi Salt Korku Temelli Ya Da Salt Sevgi Temelli Midir? 
  • Allah İnsan İlişkisinde Ahlaki Boyut Nasıl İzah Edilebilir?

11 yorum:

  1. Sayın hocalarım,

    Maide Suresi 51.ayette “Ey inananlar, yahudileri ve hıristiyanları veliler edinmeyin! Onlar, birbirlerinin velileridir. Sizden kim onları kendine veli yaparsa, o onlardandır. Şüphesiz Allah, zalim toplumu doğru yola iletmez.” denmektedir. Burada veliden maksat nedir ? nasıl hareket etmeli? Kuranın diğer ayetleriyle ilintilendirdiğimizde bu ayeti nasıl anlamalıyız? Bu konunun önemli olduğunu düşüyorum çünkü toplumda bu ayet ileri sürülerek bir güvensizlik /insanlararası düşmanlık vs. oluşturulmaya çalışılıyor. Yaratıcı yarattığı kullarına yönelik olarak bir kısım kuluna diğerini kötüleyerek onunla düşman olmasını diler mi ? Bu tür şeylerin yaratıcıya yakıştırılması nın doğru olmayacağını değerlendirerek bu konudaki ayetlerin kuranın ruhuna uygun olarak açıklamalarının toplumda yanlış anlaşılmaları gidereceğini düşünüyorum.

    Yine Ayetler bazen farklı yorumlanıyor? Bu yüzden bizler de karmaşa yaşıyoruz. Örneğin apdestle ilgili ayeti birisi “ayaklar yıkama organı değil” şeklinde diğer yorumlara bakıldığında tam tersini savunanlar var. Kolaylaştırılmış uygulama her ne kadar hoşuma gitse de bu çelişkilerden dolayı tereddütler yaşıyoruz. Sizce doğrusu nedir? Peygamber efendimizin bu konudaki uygulaması neydi? Çünkü çorapların çıkarılması uygulaması ile diğeri arasında bu işe başlamada çok fark oluyor ben inanıyorum ki ayaklar yıkama organı değilse bir çok insan namaza başlar çünkü bu çorap olayı insanlara zor geliyor? Abdestle ilgili ayete göre ayaklar mesh organı mı? Yıkama organı mı? bu konuda bile ilahiyatçılar doğruda çelişmekte iken biz varandaşların ruh hastası olma yolunda ilerleme sağlamamız normal değil mi? Biliyorsunuz sevgili hocalarım bunun gibi daha bir öok konu var. Kısacası bu ülkede adam gibi hepiniz bir araya gelip en doğru meali çıkartıpta vatandaşa sen buna inan bunu oku en doğrusu bu diyemeyecekmiyiz? Daha ne kadar beklemek gerekiyor ? Bu konuda neden kimse öncülük etmiyor sesini çıkarmıyor? Yanlış anlaşılmaların inananları ne hale getirdiği görülmüyor mu? Yoksa Müslümanlar Allah’ın bir cezalandırmasına mı tabi tutuluyor?
    Allah aşkına artık Kuranın dediğini doğru anlayalım ve uygulayalım.

    YanıtlaSil

  2. ZUHRUF SURESİ 2,3. Apaçık Kitab’a andolsun ki, iyice anlayasınız diye biz, onu Arapça bir Kur’an yaptık.
    Yukarıdaki ayete göre Kuranın dil olarak Arapça okunması mı gerekiyor. Kuranı okumak/anlamak/hissetmek vs için Arapça şart mı? Burada Arapça indirildiğine göre o günkü Araplar mı muhatap alınmış eğer böyle ise Kuranın evrenselliğini nasıl algılayacağız, Yani bütün insanlığa hitap ettiğini nereden anlayacağız? kuran bu konuda ne diyor? Teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Arapça Allahın tercih ettiği kutsal bir dil midir? Kuranda Allahın herkesin Arapça bilmesini zorunlu tuttuğuna dair bir ayet var mıdır? Ben ortamı gereği konuşma dili Türkçe olan ve Türkiye’de Türk olarak doğmuş birisi olarak kendi dinimi yaşayabilmem için mutlaka Arapçayı bilmem mi ? gerekiyor/ dayanağı nedir?

    YanıtlaSil
  4. Fazla çocuk yaptıkları için anne ve babalar sorumlu mu? Bir insanın dünyaya gelmesinde sebep-sonuç ilişkisi, çerçevesinde anne babanın sorumluluğu, iradesi veya karar vermesi mi etkili yoksa Allah zaten bir şekilde o çocuğu yaratacak mıydı? Çok çocuk, bazı ailelerin kaderi mi? Bu durumu dini açıdan yorumlar mısınız? Kuran bu konuda nediyor ?

    YanıtlaSil
  5. Sayın hocam Kuran’da; müşrik, kafir, münafık, mümin, zalim, inkar edenler vs…. gibi insanı tanımlayan ne kadar ifade geçmektedir. Bunların isimlerini ve ne anlama geldiklerini de açıklar iseniz Kuranı anlamada ve kuranın ortaya koyduğu insan tiplerinin neler olduğunu bilme bakımından bir kolaylık sağlayacaktır diye düşünüyorum saygı ve selamlarımla

    YanıtlaSil
  6. SORU 1-YUNUS 84. Mûsa dedi ki: "Ey toplumum! Eğer Allah'a inanmışsanız, müslümanlarsanız/Allah'a teslim olanlarsanız yalnız Allah'a dayanıp güvenin!"
    Sayın hocam.
    Yukarıdaki ayette “yalnız Allah'a dayanıp güvenmekten” tüm kapsamıyla maksat nedir? Tevekkülün çerçevesi nedir? Özetle Allah insandan ne istemektedir? Yani bizler birer yaratık olarak dünya yaşamımızda nasıl bir yol izlersek –ne yaparsak yaratıcının rızasını kazanmış oluruz. Bizden beklentisi nelerdir.? Cevaplarsanız veya programlarınızda bunu vurgularsanız sevinirim

    YanıtlaSil
  7. SORU Şuara 172. Sonra ötekileri mahvedip batırdık.
    173. Üzerlerine bir de yağmur yağdırdık. Ne de kötüymüş uyarılanların yağmuru!

    yukarıdaki ayettede olduğu gibi Kuran-ı Kerimin mealini okuduğumda çeşitli ayetlerde çeşitli kavimlerin inanmadıkları için veya İslami kurallar gereği kötü sayılabilecek davranışlarından ötürü uyarıldıkları itaat etmedikleri içinde cezalandırıldıkları görülmektedir. Örneğin ad kavmi semud kavmi vs.. İslamiyette zorlama yoktur denilir. Ancak yukarıdaki ayetlerden de anlaşılacağı üzere zorlama olmuş ve uymayanlar cezalandırılmışlardır. Yoksa bizler mi yanlış algılıyor/anlıyoruz. İslamiyette gerçekten bir zorlama var mıdır. Yoksa yukarıdaki benzeri ayetleri nasıl anlamalıyız islamiyette zorlama yoksa bu hangi ayetlerle vurgulanmaktadır. Kuran bu konuda ne diyor ?

    YanıtlaSil
  8. “Ey inananlar, Allah’tan, O’na yaraşır bi¬çimde korkun ve ancak Müslüman¬lar olarak ölün. Ve topluca Allâh’ın ipine yapışın, ayrılmayın; Allâh’ın size olan ni‘metini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman idiniz, (Allâh) kalblerinizi uzlaştırdı. O’nun ni‘metiyle kardeşler haline geldiniz. Siz ateşten bir çu¬kurun kenarında bulu-nuyordunuz, (Allâh) sizi ondan kurtardı. Allâh size âyetlerini böyle açıklıyor ki, yola gelesiniz.” (Âl-i İmran: 102-103) âyetinde Müslümanlara, Allah’ın ipine sarılıp bölünmemeleri emredilmektedir. Allah’ın ipiyle ne amaçlanmaktadır? kuran Allahın ipi demekle ne demek istemiş?

    YanıtlaSil
  9. istihare namazı ile ilgili hadisler sahih midir yani önemli bir karar alacağımız zaman böyle bir uygulamaya mı başvurup onun sonucuna göre mi hareket edelim ? Çünkü bazen istihare yaptığımda çok net olumlu veya olumsuz rüya görüyorum ama ona göre hareket edip etmemekte kararsız kalıyorum? Kuranda bu konuda bir açıklama/ayet varmı?

    YanıtlaSil
  10. Sayın hocam 1-NİSA 34 ayette İDRİBUHUNNE kelimesinin fiil kökünün DARABA... ‘DARABA’nın da Arapça’da 37 anlamı olduğu, Kuran-ı Kerim’de ise seyahat, dışarı çıkmak, vurmak, dövmek, ortaya koymak, örneklemek, muaf tutmak, mahkum olmak, kapamak, örtmek ve açıklamak gibi yerine göre anlam kazandığı bir bilgi olarak öğrenmiş bulunuyorum. Dolayısıyla ‘DARABA’yı dövmek diye anlamlandırıp bundan erkeklere eşlerini dövme yetkisi çıkarmanın ne derece doğru olabileceği hususundaki görüşünüz nedir ?
    2-Peygamberimizin “Kadınlarınızı dövmeyin; dövdüğünüz kadının koynuna nasıl girersiniz” şeklinde bir hadisi var mı? Eğer varsa ve sahihse bu söylem yukarıdaki ayet çevirisiyle çelişmez mi? Saygılarımla

    YanıtlaSil
  11. Sayın hocam,
    Ben yeni namaza başladım. Sabahları namaza kalkmakta zorlanıyorum. Kalktığımda bu sefer geri yatmak olmuyor yatmazsan uykusuzluk çekiyorsun. Örneğin 5-6 saat uyku yeterli gelmiyor gibi hissediliyor. Özetle; Sabah namazı ne zaman kılınmalıdır ? diğer namazlar bir sonraki namazın vaktine kadar kılınabiliyor ise sabah namazında neden güneşin doğması esas alınıyor yani normal düzenimize göre kalktığımızda örneğin saat sabah 08:00-09:00 gibi sabah namazını kılmamızda bir sakınca var mı bunun kazası mı gerekiyor ? Bu vakit olayları hakkında Kuran nediyor ? Yoksa biz farklı mı anlıyoruz? Bu konu önem arzetmektedir. Şu vakitlerle ilgili bir bilgilendirme yapın lütfen. Bir çok insan bu konuda sıkıntı çekiyor gibi geliyor bana. Birde bazı ilahiyatçılarca namaz anlamında kullanılan salat veya neyse arabcası bilemiyorum ama bu kelimenin aslında yardımlaşma ve dayanışma anlamında kullanıldığı dile getirilmektedir. Sizin bu konudaki düşüncelerinizi bilmek isterim. Saygı ve selamlarımla.

    YanıtlaSil